کد مطلب:313931 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:184

حسینیه بزرگ اباالفضل العباس فهرج
هیئت جان نثاران اهل بیت علیهم السلام (فهرج) در ضمن نامه ای تاریخچه ی اجمالی حسینیه ی بزرگ ابوالفضل العباس علیه السلام را به خدمت حجت الاسلام آقای حاج سید اباالفضل مدرسی یزدی مرقوم داشته اند. ایشان هم لطف كرده عین نامه را در اختیار ما گذاشته كه ذیلا می خوانید.

این حسینیه در 20 كیلومتری مسیر جاده بافق - یزد، در روستای فهرج قرار دارد در سال 1360 شمسی ساختمان سازی آن شروع و در سال 1370 شمسی به اتمام رسید



[ صفحه 261]



و دارای 4000 مترمربع زیربنا می باشد كه معادل 500 متر آن به صورت چهل غرفه در چهار طرف ساخته شده است.

ساختمان سازی آن تقریبا 25 میلیون تومان هزینه برداشته كه توسط اهالی همین روستا تأمین شده است. در وسط حسینیه سقاخانه ای وجود دارد كه در شعائر مذهبی از آن استفاده می شود. بدین گونه كه ایام دهه ی محرم در این روستا مرسوم است كه هر محله به طور جداگانه هیئت سینه زنی راه می اندازند و از درب ورودی حسینیه به صورت دو صفه وارد شده، به صحن حسینیه كه رسیدند همگی به هم می پیوندند و همه ی گروه در اطراف سقاخانه ی مزبور دایره ای را تشكیل می دهند و به عزاداری و سینه زنی می پردازند.

البته در قدیم الأیام هم در پشت بام این سقاخانه آتش می افروختند و از روشنایی آن استفاده می كردند دیگر آنكه نخلی در كنار حسینیه وجود دارد كه در ایام محرم آن را سیاه پوش كرده و عزاداری می كنند.



[ صفحه 262]